Mukadimah Kisah AmQ AnaQi

My photo
Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia
Merupakan siswa kelahiran UiTM Seri Iskandar Perak masih menuntut dan hijau dalam seni Fotografi*Saya Budak baru Belajar*

Friday, May 20, 2011

Pasar Siti Khadijah

Saje je nak berkongsi cerita, pengalaman dan gambar semasa aku menjelajah(ye ye je kan..hahaha)

Yang paling aku suka masa pergi kat kelatan ha tempat nie memang popular lah kan iaitu Pasar Siti Khadijah. Pergh banyak jugak lah barangan yang dijual kat sini tetapi aku hanya mampu memandang kerana bajet lari.haha

Nie sedikit info pasal Pasar Siti Khadijah (Copy paste je yang aku mampu..hahaha )
~
Nama asal Pasar Besar Siti Khadijah ialah Pasar Besar Buluh Kubu. Walaubagaimanapun ia telah ditukar namanya kepada nama ini oleh Menteri Besar Kelantan iaitu Y.A.B Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat sebagai tanda penghormatan kepada kaum Hawa, memandangkan majoriti peniaganya terdiri daripada golongan wanita.
Satu pemandangan yang unik di pasar-pasar di Kelantan ialah peniaganya yang rata-rata terdiri daripada kaum wanita yang terkenal dengan minat berniaga .
Pasar ini mempunyai 4 tingkat dan berbentuk segi lapan. Tingkat bawah dikhususkan untuk barangan basah seperti ikan, sayur-sayuran, ayam dan sebagainya. Tingkat 1 pula diperuntukkan kepada barangan makanan kering seperti serunding, iaitu sejenis makanan Kelantan yang sangat terkenal. Juga terdapat Ayam percik, ikan percik, nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang, laksam dan somtam merupakan antara makanan yang paling "tersohor" bagi rakyat negeri Kelantan. Kuih tradisional Kelantan seperti kuih "tahi itik, akak, jala mas, buah tanjung, serabe, tepung pelita, dan pelbagai lagi kuih lain yang juga dijual di sini. Manakala tingkat 2 dan 3, untuk barangan bukan makanan.


Meriah

Rasanya boleh jadi stadium bola kot..ahha

Omak den jatuh!!melatah nogori ye nek..hihi

Thanks Nallis sebab tunjukkan aku jalan kat Kota Bharu nie walaupun sekejap je kan..sedih..huhu

Segarrr...grrrr

Nenek nie sporting habessssss...Aku suka kuih akok nenek nie..yum3


Nie anak buah KFC rasanya..hihi  
 
 
Yang paling best makanan kat sini yang lain tak bukan dekat Misai Kopitiam.tak percaya!!!


TENGOK NIE !!
 
Encik.Azalan kenal tak?hihi

Nie kedai keluarga Kawan aku si Nallis Azalia classmate aku dekat Perak.Dah alang-alang aku pergi Kelatan lepas itu mama dia ajak datang ke rumah aku apalagi terpaksa balik lewat sikit sebab nak tidur rumah dia..Bestt!!Nasi kerabu !!hihihihi
Nanti kalau korang berkesempatan datang Kelatan jangan lupa singgah Ke Kopitiam En.Misai.hihi
Terletak dekat Kampung Chap,Bachok ok dibuka dari Jam 7 malam - 12 Tgh Malam.
Menu paling best Nasi lemak dan Nasi Kerabu.Teh Beng satu !!! ahhaha..my feveret..yum3

Walaupun aku kat sana hanya 5 hari tetapi berada ditempat orang tak sama dengan tempat sendiri.Budaya dan cara kehidupan yang berbeza membuatkan aku sanjumg budaya yang ada kat tanah air kita nie.

Aku ada satu gambar nak dikongsikan.

Kat dalam kapal.Best nyer kalau aku dapat jadi Steward.=)

Nanti cerita gosip lain ok.Bye bebeh

4 comments:

  1. amzar kite penah gi situ...
    tp pape pun nice picture u shoot....
    ni nk belajar shoot gamba ni....
    ^_^

    ReplyDelete
  2. jauhnya bejalan.... steward hensem! hahaa! :P

    ReplyDelete
  3. Nina~ok thanks...best kan..hehe
    Jue~of course lah...hihi
    memang hensem pon...hehe

    ReplyDelete
  4. Ha.. kalau jalan jalan kat kelantan tu jgn lupa beli serunding tau.. serunding ni jarang sekali ada di negeri lain kalau ader pun banyak yang amik dari kelantan juga. Memang sodapp terutamanya serunding daging , tapi serunding ayam dan serunding ikan pun sodapp jugaks.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...